چه معادنی به خردایش سنگ نیاز دارد؟

انواع سنگ شکن

مواد معدنی یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های کشور هستند که بدون وجود آن‌ها امکان ساخت و تولید محصولات زیادی وجود نخواهد داشت. بدون مواد معدنی نمی‌توان شن و ماسه تولید کرد یا جاده سازی را پیش برد، در نتیجه بیش از چیزی که تصور می‌کنید در زندگی ما نقش دارند. مواد معدنی با تکیه بر داده‌های بررسی شده یک منطقه و مشخص کردن پتانسیل وجود معدن، یافت شده و به وسیله تجهیزات و نظارت نیروی متخصص استخراج می‌شود.

سنگ‌های استخراج شده از معدن به شکل خام قابل استفاده نبوده و باید بر روی آن‌ها عملیات کاملی انجام گیرد تا قابل استفاده شوند. اولین مرحله کوچک‌تر کردن اندازه مواد معدنی است که توسط سنگ شکن ‌ها صورت می‌گیرد. تمام معادن به خردایش سنگ نیاز خواهند داشت و بدون آن‌ها امکان بهره مندی از سنگ‌های معدنی وجود ندارد. سنگ شکن‌ها در چند مدل مختلف یافت می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

معرفی انواع سنگ شکن

همانطور که از نام سنگ شکن پیداست، وظیفه خرد کردن سنگ‌های معدنی را بر عهده دارد. این دسته از تجهیزات به دو نوع سنگ شکن‌های سیار و سنگ شکن‌های ثابت تقسیم بندی می‌شوند که نوع اول را می‌توان به محل پروژه منتقل ساخت و در همان منطقه به خرد کردن سنگ‌ها پرداخت اما سنگ شکن‌های ثابت قابلیت جابجایی نداشته و در خط تولید کارخانه نصب می‌شوند. سنگ‌های معدنی به کارخانه منتقل شده و با کمک خط فرآوری مواد معدنی، به اندازه کوچک‌تر می‌رسند. انواع سنگ شکن‌های ثابت را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

سنگ شکن فکی، اولین سنگ شکن خط تولید

یکی از پرکاربردترین سنگ شکن‌های ثابت، سنگ شکن فکی است که در اولین مرحله از خط فرآوری نصب شده و سنگ‌های معدنی خام را به اندازه‌ای می‌رساند که قابل استفاده در سنگ شکن‌های دیگر باشند. سنگ شکن فکی در اولین مرحله از خط فرآوی نصب شده و توانایی قابل توجهی در خرد کردن انواع مواد معدنی دارد. از جمله قطعات سنگ شکن فکی میتوان به فک ثابت و فک متحرک اشاره کرد که با کمک آن‌ها اندازه سنگ‌ها کاهش می‌یابد.

مواد معدنی بین فک ثابت و متحرک قرار گرفته و با حرکت فک متحرک به سمت فک ثابت و به دلیل فشار زیاد، سنگ‌ها خرد می‌شوند. سنگ شکن فکی در دو نوع تک بازویی و دو بازویی تولید می‌شود که نوع تک بازویی برای سنگ‌های سخت کاربرد داشته و سنگ شکن فکی دو بازویی برای سنگ‌های بسیار سخت استفاده می‌شود. این سنگ شکن جز محبوب‌ترین انواع سنگ شکن است که بدون آن امکان بهره برداری از سنگ‌های معدنی وجود ندارد.

سنگ شکن فکی
سنگ شکن فکی

سنگ شکن کوبیت یا ضربه‌ای

سنگ کوبیت نوع دیگر از سنگ شکن است که در دومین مرحله از خط آوری سنگ‌های معدنی نصب می‌شود. این سنگ شکن برای خرد کردن سنگ‌های معدنی از ضربات متعدد چکش استفاده می‌کند. سنگ‌های معدنی وارد دستگاه شده و با یک روتور پوشیده از چکش مواجه می‌شوند که در نتیجه برخورد با آن، به ذرات کوچکی تبدیل می‌شوند. پس از آن شدت ضربه، سنگ‌های معدنی را به سمت سندان دستگاه هدایت می‌کند. در داخل سندان کوبیت بغل بند و چکش‌هایی نصب شده که سنگ‌های به دلیل برخورد با آن‌ها، اندازه کوچک‌تر پیدا می‌کنند. این سنگ تعمیر و نگهداری راحتی داشته و باعث صرفه جویی در هزینه‌های بعدی پروژه خواهد شد، به همین دلیل توسط خطوط تولید زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جمله قطعات کوبیت میتوان به چکش، بلبرینگ، سندان و… اشاره کرد.

سنگ شکن کوبیت یا ضربه‌ای
سنگ شکن کوبیت یا ضربه‌ای

سنگ شکن هیدروکن

سنگ شکن هیدروکن یکی دیگر از شناخته شده‌ترین انواع سنگ شکن است که معمولا در دومین مرحله از خط آوری سنگ‌های معدنی نصب می‌شود. عملیات خردایش در این دستگاه توسط قطعات هیدروکن کانکیو و منتل صورت می‌گیرد. مواد معدنی بین این دو قطعه قرار گرفته و با بسته شدن فاصله بین این دو، اندازه کوچک‌تر پیدا می‌کنند.

سنگ شکن هیدروکن
سنگ شکن هیدروکن

ماسه ساز

زمانی که هدف یک خط کارخانه، تولید شن و ماسه باشد از دسته دیگری از سنگ شکن‌ها با نام ماسه ساز استفاده می‌شود. ماسه سازها سنگ‌های خروجی از سنگ شکن‌های دیگر نظر کوبیت را دریافت کرده و به اندازه کمتر از 5 میلی‌متر می‌رسانند تا بتوان از آن‌ها در تولید قیر، جاده سازی و … استفاده کرد. محبوب‌ترین نوع ماسه ساز، سنگ شکن راک اند راک است که عملیات خردایش در آن توسط برخورد شدید سنگ‌ها با یکدیگر انجام می‌گیرد. از جمله قطعات ماسه ساز شفت اصلی این دستگاه است که با سرعت بالایی شروع به حرکت کرده و با برخورد سنگ‌ها با یکدیگر، اندازه کوچک‌تر پیدا می‌کنند.

ماسه ساز
ماسه ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *