آشنایی با انواع ماسه ساز

ماسه ساز، چیتا

یکی از مواد ضروری در بخش‌های مختلف زندگی روزمره ما شن و ماسه است؛ بدون شن و ماسه امکات هموار سازی یا آسفالت کردن خیابان‌ها وجود نداشت و نمی‌توانستیم ساختمان‌هایی با این استحکام بسازیم. شن و ماسه به طور طبیعی از دل طبیعت استخراج می‌شود اما حجم آن به اندازه‌ای نیست که بتواند پاسخ گوی نیاز تمامی کشورهای دنیا باشد؛ در نتیجه ایده تولید شن و ماسه مصنوعی مطرح شد.

برای تولید شن و ماسه مصنوعی سنگ‌های معدنی استخراج شده از دل معادن به قطعات ریز تبدیل شده و سپس سنگ‌ریزه‌ها به عنوان شن و ماسه در کارخانه آسفالت سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای کوچک‌کردن سنگ‌های معدنی از دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها سنگ شکن‌ها هستند. یک خط فرآوری سنگ‌های معدنی به طور کلی از تجهیزاتی نظیر نوار نقاله، سنگ شکن، فیدر، خشک کن، سرند و … تشکیل شده و هر کدام از آن‌ها وظایف خاصی دارند اما اولین دستگاهی که در خط تولید قرار می‌گیرد، سنگ شکن فکی است. سنگ شکن فکی نوعی سنگ شکن اولیه است که وظیفه خرد کردن سنگ‌های بسیار بزرگ به ابعاد کوچک‌تر را بر عهده دارد. پس از خروج سنگ‌های معدنی از سنگ شکن فکی، برای کوچک‌تر شدن به سمت سنگ‌ شکن‌های مرحله دوم مانند کوبیت ارسال می‌شوند و پس از کوبیت به سمت ماسه ساز‌ هدایت خواهند شد.

ماسه ساز‌ها در دسته سنگ‌شکن‌های ثالثیه قرار گرفته که می‌توانند اندازه سنگ‌ها را تا 0 الی 6 میلی‌متر کاهش دهند. این اندازه مناسب شن و ماسه مورد استفاده در صنایع ساخت و ساز و جاده سازی است. ماسه‌سازها و قطعات ماسه ساز خود دارای تنوع مدلی بوده و بسته به ظرفیت و عملکرد خود در دسته‌های زیر جای می‌گیرد:

  • دستگاه ماسه ساز راک‌اندراک: محبوب‌ترین نوع ماسه سازها، دستگاه راک اند راک است که از مکانیزم جالبی برای خرد کردن سنگ‌ها بهره می‌برد. برای کوچک‌تر کردن ابعاد سنگ، به جای استفاده از یک قطعه خاص، تنها سنگ‌ها با سرعت بالایی در داخل ماسه ساز در گردش هستند و تا زمان رسیدن به اندازه تنظیم شده توسط کارفرما، این گردش ادامه خواهد داشت تا سنگ‌ها با برخوردهای مداوم با یکدیگر، تغییر اندازه داشته باشند. سنگ‌های ورودی دستگاه ماسه ساز راک‌اند‌راک باید اندازه‌ای بین 6 تا 30 میلی‌متر داشته و خروجی آن هم بین 0 تا 6 میلی‌متر خواهد بود. این دستگاه در هر ساعت می‌تواند بین 25 تا 30 تن شن و ماسه تولید کند. سنگ‌های معدنی پس از ورود به داخل دستگاه با سرعت بالایی به یکدیگر برخورد کرده و این برخوردها تا زمان رسیدن به اندازه مناسب ادامه خواهد داشت. با وجود اینکه این ماسه ساز نوعی دستگاه خود شکن است اما چند قطعه مانند چکش در داخل آن نصب شده تا عملیات خردسازی سنگ‌ها با سرعت بیشتری انجام گیرد.
  • دستگاه ماسه ساز پاکتی: دستگاه ماسه ساز پاکتی یکی دیگر از انواع ماسه ساز ها است که با سرعت قابل قبولی به کوچک کردن سنگ‌های معدنی می‌پردازد. فاصله بین روتور و سندان در دستگاه ماسه ساز پاکتی بسیار کم بوده و به همین دلیل شدت برخورد سنگ‌ها با چکش‌های داخل دستگاه هم بیشتر است. سنگ‌های معدنی پس از ورود به داخل دستگاه با روتوری برخورد می‌کنند که همین برخورد سبب کوچک‌تر شدن آن‌ها می‌گردد اما مرحله اصلی کوچک سازی در داخل دو سندان انجام خواهد گرفت. سنگ‌های معدنی توسط چکش‌های نصب شده بر روی روتور به سمت دو سندان پرت شده و در داخل سندان‌ها به دلیل ورود ضربه از سمت چکش‌ها و بغل بندها کوچک می‌شوند. اندازه سنگ‌های خروجی این دستگاه توسط رگلاژ سنگ شکن قابل تنظیم خواهد بود و تعویض قطعات آن هم راحت است.
  • دستگاه ماسه ساز خرگوشی : اندازه سنگ‌های ورودی به دستگاه ماسه ساز خرگوشی 20 الی 50 میلی متر و اندازه خروجی آن بین 0 تا 6 میلی‌متر خواهد بود. شفت اصلی این ماسه ساز به صورت عمودی نصب شده و پس از روشن شدن دستگاه، به دلیل برخورد شدید سنگ‌ها با چکش‌های داخلی و سرعت بالای موتور، اندازه آن‌ها تغییر پیدا می‌کند. ظرفیت دستگاه ماسه ساز خرگوشی در هر ساعت بین 20 تا 25 تن است و ریز دانه‌ها بخش اعظم خروجی آن را شامل می‌شوند. بر روی دستگاه ماسه ساز خرگوشی سه درب وجود دارد که با باز کردن ان‌ها می‌توانید قطعات را تعویض نمایید و این موضوع از جمله نکات بسیار مثبت در مورد دستگاه ماسه ساز خرگوشی است.

برای سفارش انواع سنگ شکن ( اولیه، ثالثیه و ماسه ساز) و تهیه قطعات سنگ شکن آن‌ها می‌توانید درخواست خود را از طریق سایت نوین کراشر ثبت کنید و یا با شماره‌های قرار گرفته در سایت تماس حاصل فرمایید. تمامی محصولات نوین کراشر با بهترین کیفیت و قیمت موجود در بازار خدمت شما ارائه خواهند شد. علاوه بر آن مشاوره‌های لازم برای کاهش هزینه‌های نهایی پروژه در اختیار شما قرار می‌دهد تا خط تولید ایده‌آلی برای کارخانه خود طراحی نمایید.

, ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *