آشنایی با انواع ماسه ساز

ماسه ساز راک اند راک

یکی از انواع مصالح ساختمانی پرکاربرد، ماسه است که در ساختمان سازی، راه سازی، مقاوم سازی جاده، تولید قیر و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماسه بسته به محل پیدایش، ترکیبات شیمیایی و شکل ظاهری در دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌گردد. بخش اعظمی از ماسه مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز، توسط ماسه ساز‌ها تامین می‌‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی انواع ماسه ساز‌ و نحوه تولید ماسه‌ بپردازیم.

انواع ماسه بر اساس محل پیداش

ماسه‌ها بسته به محل پیدایش خود در دو دسته کلی قرار می‌گیرند.

  • ماسه طبیعی: همانطور که از نام ماسه طبیعی است، این نوع از ماسه‌ها در طبیعت ساخته شده و هیچ عامل انسانی در تولید آن دخالت ندارد. سنگ‌ها به دلیل قرار گرفتن در معرض باد، باران، برف و… دچار خردگی می‌شود و به مرور زمان تکه‌ سنگ‌های ریزی بر جای می‌ماند که شن و ماسه طبیعی نامیده می‌شود. ماسه طبیعی دارای دو نوع ماسه بادی و ماسه رودخانه‌ای است؛ ماسه رودخانه‌ای به دلیل برخورد امواج دریا به سنگ‌های ساحل یا از رسوبات موجود در رودخانه‌‌ها بدست می‌آید و ماسه بادی، به دلیل وزش بادهای شدید تولید می‌شوند.
  • ماسه مصنوعی: با توجه به کاربردی بودن ماسه در بخش های مختلف، تنها ماسه‌های طبیعی پاسخ گوی نیاز کارخانجات نیست و به همین دلیل روش‌هایی برای تولید ماسه مصنوعی ایجاد شدند. در روش تولید ماسه مصنوعی، سنگ‌ها از دل معادن استخراج شده و برای کوچک‌تر شدن به کارخانجات منتقل می‌شوند. در داخل کارخانه به وسیله دستگاه‌های مختلفی ابعاد این سنگ‌ها دچار تغییر شده و به اندازه‌ای شن و ماسه تغییر پیدا می‌کنند.
انواع ماسه ساز

معرفی انواع ماسه ساز

زمانی که سنگ‌های معدنی برای کوچک‌تر شدن به کارخانجات منتقل می‌شوند، دستگاه‌های زیادی در خط فرآوری قرار می‌گیرد. در مرحله اول سنگ شکن های اولیه ( مانند سنگ شکن فکی) نصب شده‌اند که سنگ‌های بسیار بزرگ و سخت را به اندازه‌ای متوسط تبدیل می‌کنند. در مرحله دوم خطوط فرآوری سنگ‌شکن های ثانویه ( مانند کوبیت) قرار گرفته و سنگ‌ها را کوچک‌تر می‌کنند. چنانچه هدف یک کارخانه، تولید شن و ماسه باشد دسته‌ای دیگری از سنگ‌شکن‌ها تحت عنوان سنگ شکن ثالثیه ( ماسه‌سازها) در خط تولید جای گیرند که اندازه سنگ‌های ورودی را تا  ۰ الی ۶ میلی‌متر کوچک می‌کنند.

  • دستگاه ماسه ساز راک‌اندراک: یکی از ماسه‌سازهای پر استفاده در کارخانجات تولید شن و ماسه، دستگاه ماسه ساز راک اند راک (Rock and Rock) است که عملکرد آن با سایر سنگ شکن‌ها تفاوت دارد. در سنگ شکن‌ها و ماسه ساز های دیگر، اغلب از چکش، بغل بند، فک و … برای خرد کردن سنگ‌ها استفاده می‌کنند اما در ماسه ساز راک‌‌اند‌راک خود سنگ‌ها با برخورد به یکدیگر خرد می‌شوند. این دستگاه در هر ساعت می‌تواند بین 25 تا 30 تن سنگ را خرد کند و اندازه ورودی آن بین 6 تا 30 میلی‌متر است. با روشن کردن ماسه ساز، موتور دستگاه با سرعت زیادی شروع به حرکت می‌کند و سنگ‌های داخل دستگاه پس از برخورد شدید به یکدیگر، اندازه‌ای کوچک‌تر پیدا می‌کنند. سنگ‌های خروجی از دستگاه ماسه ساز راک‌اند‌راک شکلی تیز داشته و کاربرد عمده آن‌ها در تولید بتن است.
  • دستگاه ماسه ساز پاکتی: دستگاه ماسه ساز پاکتی یا دستگاه ماسه ساز دو طرفه، عملکردی مشابه سنگ شکن کوبیت دارد اما در ساختار آن، به جای یک سندان از دو سندان استفاده شده است. در دستگاه ماسه ساز پاکتی، فاصله بین روتور و سندان‌ها کم است و همین امر سبب برخورد بیشتر سنگ‌ها با چکش‌های نصب شده در داخل دستگاه می‌گردد. این دستگاه برای سنگ‌هایی با درجه نرمی بالا کاربرد دارد و اندازه خروجی آن بین 0 تا 6 میلی‌متر است. سنگ‌ها پس از ورود به داخل دستگاه ماسه ساز پاکتی، به دلیل برخورد شدید با چکش‌ها و روتور داخلی دستگاه، با شدت زیادی به سمت سندان پرتاب می‌شوند؛ در نتیجه به دلیل ورود ضربات پر قدرت و برخورد سنگ‌ها به بغل بند و چکش‌ها، اندازه‌ای آن‌ها کوچک می‌شود.
انواع ماسه ساز
  • دستگاه ماسه ساز خرگوشی: در دستگاه ماسه ساز خرگوشی شفت اصلی به صورت عمودی نصب شده است و روی آن چکش‌هایی قرار دارد. سنگ‌های با اندازه‌ای بین 20 الی 50 میلی متر پس از ورود به داخل دستگاه ماسه ساز خرگوشی، با این شفت برخورد کرده و اندازه آن‌ها تا 6 میلی‌متر یا کمتر تغییر پیدا می‌کند. ظرفیت این دستگاه در هر ساعت بین 25 تا 30 تن بوده و یکی از ویژگی‌های منحصربفرد آن، وجود سه درب در قسمت های مختلف دستگاه است. این سه درب به کاربر اجازه می-دهد در صورت خرابی یک قطعه، دسترسی راحت‌تری به اجزای داخلی دستگاه داشته باشند و بتواند بدون هیچ پیچیدگی، قطعه را تعویض کنند.

اگر برای انتخاب سیستم مناسب کارخانه تولید شن و ماسه و چینش خطوط خردایش سنگ های معدنی، نیاز به مشاوره با متخصصین حرفه‌ای در این زمینه دارید، می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی‌های لازم توسط تیم متخصص و با تجربه نوین ماسه ساز خدمت شما ارائه شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *