کدام سنگ شکن بیشترین کاربرد را در معدن، ساختمانی، راهسازی و… دارد؟


یکی از تجهیزات کاربردی در کارخانجات مختلف که بدون آن‌ها امکان بهره برداری از مواد معدنی وجود ندارد، سنگ شکن‌ها هستند. سنگ شکن وظیفه کوچک کردن اندازه سنگ‌های سخت معدنی را بر عهده داشته و تولید سنگدانه کمک می‌کند. سنگ شکن‌ها دارای تنوع زیادی بوده که بسته به ظرفیت مورد نظر و اندازه مورد نیاز سنگ خروجی می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب کرد.

در این مقاله به معرفی پرکاربردترین انواع سنگ شکن خواهیم پرداخت.

سنگ شکن فکی

از جمله پرکاربردترین سنگ شکن‌ها در خطوط فرآوری سنگ‌های معدنی، سنگ شکن فکی است که در اولین مرحله از خط خردایش نصب می‌شود. این سنگ شکن مواد معدنی سخت و نیمه سخت را دریافت کرده و اندازه آن‌ها را به حدی کوچک می‌کند که به عنوان خوراک در سنگ شکن‌های مرحله ثانویه استفاده شوند. عملیات خردایش در سنگ شکن فکی توسط دو فک ثابت و متحرک انجام می‌گیرد.

مواد معدنی وارد شده به داخل دستگاه بین فک متحرک و ثابت قرار گرفته و با شروع حرکت فک متحرک، به دلیل فشار بالا تغییر اندازه پیدا می‌کنند. سنگ شکن فکی دارای ظرفیت قابل توجهی بوده و می‌توان به وسیله آن سرعت خط تولید را افزایش داد. علاوه بر آن بدنه‌ای آن به شکلی ساخته می‌شود که در برابر عوامل محیطی مقاوم باشد، در نتیجه طول عمر بالایی داشته و هزینه تعمیر و نگهداری زیادی ندارد.

سنگ شکن فکی
سنگ شکن فکی

ماسه سازها

اگر هدف از یک خط تولید ،خرد کردن سنگ‌ها به منظور تولید ماسه باشد، ماسه سازها نصب می‌شوند. این دستگاه‌ها پس از قطعات سنگ شکن کوبیت قرار گرفته و باعث کوچک شدن اندازه سنگ‌ها تا کمتر از 6 میلی‌متر می‌شوند. در واقع عمده کاربرد ماسه سازها در صنایع ساختمانی، راه سازی و تولید بتن است زیرا بدون آن‌ها امکان کوچک کردن اندازه سنگ‌های معدنی وجود ندارد. ماسه سازها بسته به عملکرد خود در سه نوع ماسه ساز پاکتی، ماسه ساز خرگوشی و ماسه ساز راک اند راک به بازار عرضه می‌شوند.

در ماسه ساز راک اند راک خردایش سنگ‌ها بر اثر برخورد شدید آن‌ها با یکدیگر صورت می‌گیرد. شفت اصلی دستگاه با سرعت بالایی شروع به حرکت کرده و سنگ‌های معدنی با سرعت زیادی با یکدیگر برخورد می‌کنند که نتیجه آن کاهش اندازه مواد معدنی است. عملکرد سایر ماسه سازها با این مدل متفاوت بوده و ظرفیت آن‌ها هم فرق دارد.

سنگ شکن راک اند راک
سنگ شکن راک اند راک

سنگ شکن کوبیت

محبوب‌ترین نوع سنگ شکن ثانویه، سنگ شکن کوبیت است که به دلیل عملکرد بسیار خوب خود، مورد توجه کارخانجات مختلف قرار گرفته است. این سنگ شکن پس از سنگ شکن فکی نصب شده و وظیفه دارد تا سنگ‌ها را به اندازه‌ای کمتر از 15 سانتی متر برساند. سنگ‌های معدنی پس از ورود به داخل سنگ شکن کوبیت، با یک روتور پوشیده از چکش روبه‌رو می‌شوند که به دلیل ضربات سنگین وارده، تغییر اندازه پیدا کرده و به سمت سندان سنگ شکن کوبیت پرتاب می‌شوند.

در داخل سندان سنگ شکن کوبیت چکش و بغل بندهایی نصب شده است که با ورود ضربات به مواد معدنی، آن‌ها را به اندازه‌ای کوچک‌تر می‌رساند. در واقع عملیات خردایش در این سنگ شکن توسط چکش‌ها و ضربات سنگین آن‌ها انجام می‌گیرد به همین دلیل نام این مدل سنگ شکن کوبیت یا ضربه‌ای است.

قدرت خرد کنندگی سنگ شکن کوبیت بالا بوده و در صورت خرابی تعویض قطعات آن به راحتی انجام می‌گیرد. علاوه بر آن عملکرد بسیار خوبی داشته و می‌توان حجم زیادی از مواد معدنی را به کمک آن خرد کرد. بدنه سنگ کن کوبیت مقاوم بوده و می‌تواند در انواع شرایط آب و هوایی به خوبی کار کند.

برای انتخاب بهترین سنگ شکن لازم است ابتدا طرح کلی خود را بررسی کرده و ظرفیت مورد نیاز را مشخص کنید. بسته به ظرفیت مورد نیاز و اندازه سنگ خروجی می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام سنگ شکن بهترین انتخاب برای خط تولید شما خواهد بود. در صورت ایجاد هرگونه سوال کارشناسان ما در پایا سنگ شکن پاسخ گوی سوالات شما خواهند بود.

+989128431003


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *