بهترین پرندگان برای نگهداری در منزل

چند طوطی روی شاخه درخت بهترین پرندگان برای نگهداری در منزل

پرندگان از دیرباز همراهان محبوب انسان‌ها بوده‌اند، به ویژه گونه طوطی‌ها. در حال حاضر تخمین زده می‌شود که 5 میلیون پرنده تنها در آمریکا به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شود که این آمار نشان دهنده محبوبیت پرندگان دوست داشتنی است. قبل از انتخاب یک پرنده خانگی باید به تحقیق و مطالعه در مورد آن پرنده بپردازید زیرا برخی از گونه‌ها نیاز به مراقبت ویژه داشته و برخی از پرندگان قادر به زندگی در شرایط محیطی خاصی هستند.

گونه‌های پرندگان کوچک‌تر مانند طوطی‌ها، کبوترها و قناری‌ها، انتخابی عالی برای مبتدیان هستند زیرا مراقبت از آن‌ها آسان بوده و به توجه و تعامل انسانی زیادی نیاز ندارند. پرندگان موجودات بسیار باهوشی هستند که باید نیازهای جسمی و روحی آن‌ها به بهترین شکل ممکن برآورده شود. به خصوص طوطی های بزرگ مسئولیت مهمی بر دوش شما می‌گذارند زیرا نگهداری از آن‌ها کمی پیچیده‌تر از پرندگان کوچک است. اگر وقت و حوصله کافی دارید و آماده هستید که یک پرنده خانگی را به خانه بیاورید، در ادامه به معرفی بهترین پرندگان برای نگهداری در منزل پرداخته‌ایم.

فنچ (finch)

پرنده فنچ به دلیل طبیعت آرام و شرایط نگهداری راحت، به گونه‌ای محبوب از پرندگان خانگی تبدیل شده است. صدها زیرگونه مختلف از فنچ‌ها وجود دارد که از محبوب‌ترین گونه‌های این پرنده می‌توان به فنچ Zebra، Owl Finch و Society اشاره کرد. در حالی که نگهداری از فنچ‌ها آسان‌تر از طوطی‌ها است اما به یک پرنده دیگر یا به عبارتی جفت نیاز دارند و زمانی که به صورت جفت یا گروهی نگهداری شوند، خوشحال‌تر هستند. بعید است که آن‌ها برای نشستن روی شانه شما آموزش ببینند، اگرچه برخی را می‌توان با صبر و حوصله آموزش داد. فنچ‌ها معمولاً تا 10 سال عمر می‌کنند.

مرغ عشق (lovebird)

یکی از گونه‌های کوچکتر طوطی که معمولاً به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شود، مرغ عشق است که نام خود را از پیوند محبت آمیز با جفت خود گرفته است. 9 زیرگونه مختلف از مرغ عشق وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها و رنگ بندی خاص خود را دارند اما همه آن‌ها طوطی‌های فعال و دوست داشتنی هستند. مرغ عشق بهتر است به صورت جفت نگهداری شود و یک داستان رایج وجود دارد که اگر به تنهایی نگهداری شوند، از افسردگی خواهند مرد. در حالی که ثابت شده این داستان تا حد زیادی نادرست است، باید به این پرندگان فرصت کافی داده شود تا به نام خود عمل کرده و به جفت عشق بورزند.

ماکائو – طوطی دم بلند امریکای جنوبی

ماکائو یکی از محبوب‌ترین انواع طوطی هاست و دلیل خوبی هم برای این محبوبیت دارد. ماکائوها پرندگانی فوق العاده زیبا و رنگارنگ با منقار بزرگ و دم بلند هستند. در حالی که چند زیرگونه کوچک از این پرنده وجود دارد، ماکائوها معمولاً پرندگان بزرگ و بسیار خوش صدایی هستند که نیاز به توجه و فضای زندگی زیادی دارند و مسئولیت زیادی برای شما به همراه خواهند داشت. ماکائوها پرندگانی بازیگوش و فعالی بوده و به راحتی می‌توانند 50 سال یا بیشتر زندگی کنند.

طوطی خاکستری آفریقایی (grey parrot)

طوطی خاکستری آفریقایی یکی از باهوش‌ترین طوطی‌های روی کره زمین است ک توانایی شگفت‌انگیزی در یادگیری و تقلید گفتار دارد. دو زیرگونه متمایز از خاکستری آفریقایی وجود دارد: کنگو با جثه بزرگتر و منقار سیاه و تیمنه با جثه کوچکتر، پرهای خاکستری تیره‌تر. در حالی که این پرندگان می‌توانند بیش از 50 سال زندگی کنند اما به شدت به صاحبان خود وابسته شده و همراهان مهربانی هستند که دوری از آن شخص می‌تواند برای این طوطی دردناک باشد.

قناری (canari)

قناری‌ صدها سال است که توسط علاقه مندان به پرندگان نگهداری و پرورش می‌یابند و به بیش از 200 زیرگونه مختلف تبدیل شده‌اند که هرکدام ویژگی و ظاهر منحصر به فرد خود را دارند. قناری‌ها برای مبتدیان عالی هستند زیرا روحیه دوستانه ای دارند و معمولاً 5 تا 15 سال زندگی می‌کنند.

کاکادو – طوطی کاکل سفید (cockatoo)

کاکادوها همدمی عالی برای انسان‌ها هستند و به خاطر شخصیت مهربان، بامزه و بازیگوش خود شناخته می‌شوند. این پرندگان نیاز به توجه زیادی داشته و معمولاً به آن‌ها “پرندگان Velcro” می‌گویند زیرا دوست دارند به صاحب خود نزدیک شوند. گونه کاکادو از حدود 21 پرنده مختلف تشکیل شده است که بیشتر آن‌ها با تاج‌های بلند خود قابل تشخیص هستند و گاهی اوقات می‌توانند پر سر و صدا باشند. برخی از گونه های کاکادوها می‌توانند تا 60 سال زندگی کنند.

کبوترها

کبوترها خوش اخلاق و دوستانه بوده، مراقبت از آ‌ن‌ها آسان است و از طوطی‌ها ساکت ترند؛ همین ویژگی‌ها سبب شده که یکی از محبوب‌ترین انواع پرندگان برای نگهداری در منزل به شمار روند. اگر کبوترها به درستی بزرگ و آموزش داده شوند از تعامل انسانی از جمله نوازش لذت می برند و رابطه خوبی با شما برقرار خواهند کرد. میانگین عمر کبوترها بین 12 تا 15 سال است.

در کنار پرندگانی که در این لیست ذکر شد، انواع دیگری مانند عروس هلندی، کاسکو و … وجود دارند که در ایران افراد زیادی علاقمند هستند از آن‌ها در منزل خود نگهداری کنند. بیش از به سرپرستی گرفتن یک پرنده حتما مطالعات لازم در خصوص نحوه تغذیه، شرایط نگهداری و … را انجام دهید تا به پرنده آسیبی وارد نشود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *