نحوه ساخت شمع دستساز

شمع دست ساز

اگر از آن دسته افرادی هستید که به شمع‌ علاقه خاصی داشته و دوست دارید در قسمت‌هایی از منزل خود شمع‌های تزئینی قرار دهید، می‌توانید شمع‌های زیبایی را در خانه بسازید. ساخت شمع دست‌ساز کار پیچیده‌ای نیست و پس از کمی آموزش قادر خواهید بود شمع‌های متنوعی خلق کنید که این شمع‌ها می‌توانند به زیباتر شدن منزل شما کمک کنند.

وسایل مورد نیاز برای تهیه شمع در خانه

برای ساخت شمع در منزل به چند وسیله نیاز خواهید داشت که قبل از شروع کار باید آن‌ها را تهیه نمایید.

  • موم: موم‌ها به سه دستی کلی تقسیم بندی می‌شوند که هر شخص بسته به سلیقه خود یکی از این موم‌ها را خریداری می‌کند. متدوال‌ترین موم، پارافین است که از گذشته در ساخت شمع‌ها از آن کمک می‌گرفتند. موم دیگری که می‌توانید استفاده کنید، موم سویا است که رنگ و رایحه جدید را به راحتی جذب کرده و جنس آن از روغن سویا است. نوع سوم، موم طبیعی است که به راحتی رایحه های مصنوعی را نمی‌پذیرد و خود بویی طبیعی به محیط اطراف هدیه می‌دهد.
  • دماسنج: عطر در دمای خاصی به موم اضافه می‌شود و به همین جهت استفاده از دماسنج به شما کمک می‌کند دمای شمع را اندازه گیری کنید.
  • ظرف شمع: ظرف شمع به انتخاب خود شما می‌تواند یک شیشه ساده یا طرح دار باشد اما نکته‌ای که باید به آن دقت کنید تحمل حرارتی این ظرف است. ظرف باید بتواند در برابر حرارت موم ذوب شده مقاومت خوبی از خود نشان دهد.
  • فتیله شمع: یکی از عناصر مهم در ساخت شمع فتیله آن است که باید متناسب با اندازه شمع، ضخامت آن را مشخص کنید.
  • ظرفی مخصوص ذوب شمع: برای ذوب کردن شمع به یک ظرف نیاز خواهید داشت که این ظرف می‌تواند یک قابلمه ساده یا ظرف مخصوص شمع سازی باشد.
  • عطر: اگر تمایل دارید شمع شما در حین سوختن بوی خوشی از خود به جای گذارد می‌توانید از صدها رایحه‌ای که برای ساخت شمع وجود دارند استفاده کنید. توجه کنید در زمان ساخت شمع جواهرات زینتی مانند فیروزه استفاده نکنید.

مراحل ساخت شمع دست‌ساز

  1. در مرحله اول باید موم خریداری شده را ذوب نمایید. برای ذوب کردن موم بر روی گاز، ابتدا در داخل قابلمه کمی آب بریزید و سپس موم را در ظرف دیگری قرار دهید. ظرف دوم را در داخل قابلمه جای داده و شعله را روشن کنید. با حرارت خروجی از آب قابلمه، موم ذوب می‌شود، اگر تکه‌های بزرگتری مشاهده کردید به وسیله یک قاشق آن‌ها را کوچک کنید. حدودا بین 10 تا 15 دقیقه زمان لازم است تا موم کاملا ذوب گردد.
  2. زمانی که موم در حال ذوب شدن است، فتیله را به ته ظرف شمع بچسبانید.
  3. اگر قصد داشتید از رایحه‌های خاصی استفاده کنید، پس از ذوب شدن کامل موم، آن رایحه را به ظرف اضافه کرده و مخلوط کنید. دقت کنید که هر مدل موم به اندازه خاصی از روغن عطر نیاز دارد و باید برگه راهنمای چاپ شده بر روی موم را مطالعه کنید.
  4. پس از اضافه کردن عطر، چند دقیقه صبر کنید تا موم کمی خنک شود.
  5. فتیله را به کمک یک خودکار یا میله کوچک ثابت نگه دارید تا هنگام اضافه کردن موم به داخل ظرف، مشکلی ایجاد نشود.
  6. با دماسنج به طور مرتب دمای موم را چک کنید و هر زمان دما به 60 رسید، موم ذوب شده را به داخل قالب شمع بریزید.
  7. پس از ریختن موم ذوب شدن در داخل شمع، باید چند ساعت صبر کنید تا موم خنک شود و اگر احیانا سوراخی در قسمت میانی شمع ایجاد شد، با استفاده از موادی که قبلا تهیه کرده‌اید آن قسمت را بپوشانید.
  8. فتیله‌ای که استفاده می‌کنید نباید بلند باشد به همین جهت هنگام ساخت شمع دست ساز باید اندازه آن را چک کنید و متناسب با قد شمع آن را کوتاه نمایید.
  9. پس از سرد شدن موم، قالب آن را برعکس کرده و با ضربات ملایم بر روی آن فشار وارد کنید تا شمع از داخل ظرف خود به بیرون هدایت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *