دستگاه سنگ شکن صنعتی و انواع آن

سنگ شکن صنعتی

سنگ شکن یک دستگاه کاربردی در خطوط فرآوری است که برای کاهش اندازه سنگ‌‌های بزرگ طراحی شده است. از سنگ شکن‌ها علاوه بر کاهش اندازه سنگ‌های معدنی، ممکن است برای کاهش اندازه یا تغییر شکل مواد زاید استفاده شود تا بتوانند به راحتی آن‌ها را دفع یا بازیافت کنند.

زمانی که سنگ‌های معدنی از دل زمین استخراج می‌شوند، برای استفاده راهی کارخانه‌هایی شده که در آن اندازه سنگ را کاهش می‌دهند. در خطوط فرآوری چندین نوع دستگاه سنگ شکن نصب شده که طی مراحل مختلف اندازه مواد را کاهش داده و تا رسیدن به سایز مورد نظر کارفرما، این فرآیند ادامه داده خواهد شد. در طول مراحل خرد کردن سنگ‌های معدنی، ناخالصی‌های موجود در آن هم جدا می‌شود.

 انواع سنگ شکن صنعتی

سنگ شکن ها بر اساس محل نصب در خطوط فرآوری به سه نوع طبقه بندی می‌شوند:

  • سنگ شکن اولیه: این سنگ شکن‌ها، در اولین مرحله از خط تولید نصب شده و سنگ‌های معدنی مستقیما به این دستگاه‌ها منتقل می‌شوند. سنگ شکن‌های بکار رفته در این مرحله از خط تولید باید توان بالایی داشته باشند تا عملیات خردایش سنگ‌های سخت هم به درستی انجام گیرد.
  • سنگ شکن ثانویه: پس از سنگ شکن اولیه، دستگاه‌های دیگری قرار می‌گیرند تا اندازه سنگ‌ها را تغییر داده و به ذرات کوچکی تبدیل کنند.
  • سنگ شکن ثالثیه: این سنگ شکن‌ها بیشتر در کارخانجات تولید شن و ماسه کاربرد دارد. چنانچه اندازه سنگ خروجی از سنگ شکن‌های مرحله دوم بزرگ بود، از ماسه سازها برای کوچک‌تر آن‌ها استفاده می‌کنند.

سنگ شکن فکی

سنگ شکن فکی به عنوان سنگ شکن اصلی در هر خط تولیدی وجود دارد. این سنگ شکن از نیروی فشار برای شکستن مواد استفاده می‌کند. این فشار مکانیکی توسط دو فک ثابت و متحرک به سنگ وارد می‌شود‌. یک فک این دستگاه ثابت نگه داشته شده و یک فک دیگر متحرک است که با یک مکانیزم مشخص به عقب و جلو حرکت می‌کند؛ حفره بین این دو فک را محفظه خرد کننده می‌نامند. مواد معدنی از طریق دهانه بالایی سنگ شکن وارد دستگاه شده و با قرار گرفتن بین دو فک به دلیل فشار بالا، خرد می‌شوند. بدنه بیرونی سنگ شکن فکی به طور کلی از چدن یا فولاد ساخته شده و خود فک‌ها معمولاً از فولاد تولید می‌شوند تا مقاومت بالایی در برابر ضربات وارده از سمت سنگ‌ها داشته باشند.

سنگ شکن هیدروکن یا مخروطی

سنگ شکن هیدروکن یا مخروطی از یک محفظه خرد کننده و یک مخروط خرد کننده تشکیل شده است. این سنگ شکن برای خرد کردن انواع مواد نیمه سخت و سخت مناسب بوده و کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد. مواد از بالا به سنگ شکن وارد شده و به دلیل قرار گرفتن بین محفظه خرد کننده و مخروط در حال چرخش خرد می‌شوند. سنگ شکن‌های مخروطی بیشتر برای خرد کردن سنگ‌ها در مقیاس بزرگ استفاده می‌شوند. از جمله مزایای این دستگاه می‌توان به بدنه قابل اعتماد، بازدهی بالا، نصب آسان و هزینه پایین عملیاتی اشاره کرد.

سنگ شکن چکشی

سنگ شکن چکشی از یک روتور با سرعت بالا  و یک سندان با پوشش استوانه‌ای تشکیل شده است. سنگ شکن چکشی حاوی مقدار مشخصی از چکش‌ها است که به دیسک روتور پین شده و وظیفه کوچک کردن سنگ‌‌ها را بر عهده دارند. مواد از بالای به داخل سنگ شکن فرو ریخته و با ورود ضربه از سمت چکش‌ها تغییر سایز پیدا می‌کنند.

ماسه سازها

همانطور که اشاره شد چنانچه نیاز به خرد کردن سنگ‌ها به اندازه‌ بسیار کوچک باشد، بعد از سنگ شکن‌های مرحله ثانویه، ماسه سازها قرار می‌گیرند تا سنگ‌ها را به اندازه میلی‌متری برسانند. این دستگاه‌ها مواد ورودی با سایز معمولا 10 الی 15 سانتی‌متر را گرفته و خروجی صفر الی 6 میلی‌متری تحویل می‌دهد. تمامی کارخانجات تولید شن و ماسه، تولیدی قیر و آسفالت استفاده زیادی از ماسه سازها کرده و بدون آن‌ها امکان تولید یک محصول با کیفیت فراهم نخواهد بود.

خرید دستگاه شکن صنعتی

جهت کاهش هزینه‌های عملیاتی تاسیس یک کارخانه و راه اندازی خط تولید، همیشه باید دستگاه‌هایی انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشند. به طور مثال استفاده از سنگ شکنی که ظرفیت بیشتر از نیاز خط تولید شما باشد، باعث بالا رفتن هزینه‌ها خواهد شد زیرا شما با پرداخت هزینه کمتر می‌توانستید دستگاهی متناسب با نیاز خود خریداری نمایید. چنانچه برای خرید سنگ شکن صنعتی با قیمت مناسب و همچنین خرید دستگاه سرند،  مشاوره جهت انتخاب بهترین دستگاه‌ها نیاز به مشاوره داشتید، کارشناسان ما در نوین کراشر پاسخ‌گوی سوالات شما خواهند بود.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *