معرفی قطعات نوار نقاله


معرفی قطعات نوار نقاله

نوار نقاله یک سیستم جابجایی کاربردی است که برای جابجایی مواد و قطعات طراحی شده و باعث صرفه جویی در زمان، انرژی و هزینه می‌شود. انواع زیادی از نوار نقاله با کاربردهای مختلف وجود دارد که هر کدام برای خط تولید خاصی تولید شده و بسته به نوع محصول، از متریال سازگار برای تولید تسمه نقاله کمک می‌گیرند.

قطعات نوار نقاله

نوار نقاله دارای یک تسمه پهن بزرگ است که توسط نیروی موتور به حرکت در‌می‌آید. این دستگاه ساده از قطعات مختلفی تولید شده است که هر کدام از آن‌ها نقشی کلیدی در عملکرد نوار نقاله ایفا می‌کنند.

· موتور: موتور عضو کلیدی نوار نقاله است که وظیفه تامین نیروی لازم برای به حرکت درآوردن تسمه را بر عهده دارد.

· غلتک: غلتک‌ها در بخش انتهایی و ابتدای نوار نقاله نصب شده و به چرخش تسمه نقاله کمک می‌کنند. یکی از غلتک‌ها ثابت بوده و دیگر متحرک است که این دو به مرور زمان دچار سایش شده و برای استفاده از حداکثر توان نوار نقاله لازم است این قطعات تعویض شوند.

· تسمه نقاله : انواع بیشماری از تسمه نوار نقاله تولید می‌شود که نوع تسمه نقاله تعیین کننده نحوه عملکرد آن است و برای حمل مواد و محصولات از یک مکان به مکان دیگر ساخته می‌شود. به طور مثال تسمه نقاله‌ای که در خطوط تولید دارو استفاده می‌شود متفاوت از تسمه‌ای است که در خطوط تولید حبوبات کاربرد دارد. این تسمه‌ها با جنس‌های متفاوتی تولید می‌شود تا در برابر شرایط بیرونی بهترین واکنش را داشته باشند.

· رولیک: برای کاهش اصطکاک نوار نقاله، قطعه‌ای به نام رولیک را در نوار نقاله قرار می‌دهند تا وزن حاصل از مواد قرار گرفته بر روی تسمه را تحمل کند.

· سیستم تمیز کاری نقاله: بر روی برخی از نقاله‌ها برس‌های کوچکی نصب می‌شود تا عملیات تمیز کاری نقاله به صورت خودکار انجام گیرد. این کار باعث افزایش طول عمر دستگاه خواهد شد و از سمت دیگر مواد اضافی روی تسمه را دفع می‌کند.

· گیربکس: توان تولید شده توسط موتور به وسیله گیربکس نوار نقاله به قطعات دیگر نوار نقاله منتقل می‌شود تا دستگاه قادر به حرکت و جابجایی مواد باشد.

کاربرد نوار نقاله

قطعات نوار نقاله را می‌توان در هر صنعتی یافت که نیاز به جابجایی مواد یا لوازم از یک مکان به مکان دیگر دارد. کاربردهای مختلف نوار نقاله را می‌توان به دسته‌های جابجایی مواد فله ای، فرآوری مواد غذایی و عملیات ساخت و مونتاژ تقسیم کرد.

· مواد فله: نوار نقاله می‌تواند برای جابجایی مواد بسیار ریز و دانه‌ای و همچنین مواد با اندازه‌های بزرگ استفاده می شود. سیمان، ماسه و شن با استفاده از نوار نقاله جابجا و به نقطه دیگری منتقل می‌شوند.

· بارگیری و تخلیه کشتی: نوار نقاله یکی از مهمترین اجزا برای بارگیری و تخلیه مواد در کشتی‌ها است. در فرآیند بارگیری، یک نوارنقاله کامیون‌ها را تخلیه کرده و مواد را به انبار کشتی منتقل می‌کند. برای تخلیه، روند معکوس شده و مواد از کشتی به کامیون‌ها منتقل می‌شوند.

read more


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *