راه‌های مقابله با لک‌های پوستی ناشی از آفتاب‌سوختگی

راه‌های مقابله با لک‌های پوستی ناشی از آفتاب‌سوختگی

برخی از افراد هیج کرمی بر روی پوست خود استفاده نکرده یا به اندازه مناسب از ضد آفتاب استفاده نمی­کنند؛ بیشتر افراد هم نمی­دانند پوست آنها به چه نوع محافظتی نیاز دارد. عدم مراقبت از پوست باعث می­شود که اشعه ماوراء بنفش خورشید پوست را بیش از حد بسوزاند و باعث ایجاد لک‌های پوستی ناشی از آفتاب‌سوختگی شود. و زمانی که پوست دچار آفتاب سوختگی می­شود رنگ آن به قرمز تغییر پیدا کرده یا بر روی آن لکه ­هایی شکل می­گیرند که اغلب ناخوشایند هستند. برای درمان مشکلات پوستی از جمله التهاب در ادامه چندین راه حل را معرفی خواهیم کرد که می­توانند موثر باشند.

درمان­های موثر برای برطرف کردن آفتاب ‌سوختگی

آفتاب‌ سوختگی می‌تواند به شکل لکه یا به شکل نواحی قرمز بزرگ بر روی پوست ظاهر شوند که برای درمان آن می­توانید از روش­های زیر استفاده کنید.

1. از آفتاب دوری کنید

ممکن است بدیهی به نظر برسد اما این مورد برای جلوگیری از شدیدتر شدن سوختگی ضروری است. حفاظت از ناحیه سوخته و اجتناب از قرار گرفتن مستقیم آن در معرض تابش خورشید ضروری است، اگرچه این روش راه درمانی نیست اما به بدن اجازه بازسازی می­دهد.

2-آلوئه ورا

یکی از محبوب­ترین محصولات در درمان آفتاب سوختگی، آلوئه ورا است که در بسیاری از لوازم آرایشی و کرم های ضد آفتاب وجود دارد. استفاده از این گیاه چه به صورت لوسیون و چه به صورت عصاره به بازسازی پوست، روشن شدن لکه­ های ظاهر شده روی آن و کاهش تورم و تحریک ناحیه سوخته کمک می­کند. استفاده منظم از آن به صورت روزانه توصیه می­شود.

الوئه ورا
الوئه ورا

3. هیدراتاسیون و مصرف محصولات غنی از ویتامین

یک بخش ضروری برای بهبود وضعیت سوختگی و روشن کردن پوست، نوشیدن آب و مصرف میوه ­هایی نظیر پرتقال یا هندوانه است. خوردن غذاهای غنی از ویتامین C (مفید در تولید کلاژن) و D (محافظت در برابر تهاجمات خارجی و کم آبی پوست) و همچنین A (تقویت پوست) نیز توصیه می­شود. به طور کلی مصرف محصولاتی مانند پرتقال، کیوی، خیار یا انگور، آووکادو، ماهی یا لبنیات، تخم مرغ یا گندم می­توان در درمان آفتاب سوختگی موثر باشد.

4. ماسک جو دوسر

یکی دیگر از درمان های آفتاب سوختگی با اثربخشی ثابت شده، استفاده از جو در پاکسازی پوست است. جو یک ماده ضد التهابی است که به نواحی آسیب دیده کمک کرده و باعث بهبودی پوستی خواهد شد.

ماسک صورت
ماسک صورت

5. کمپرس آب سرد یا شیر

طراوت و هیدراته نگه داشتن ناحیه سوخته یکی دیگر از روش­هایی است که به ما در کنترل سوختگی و کاهش قرمزی و خارش کمک می­کند، به همین دلیل گرفتن دوش آب سرد یا استفاده از کمپرس آب سرد، برای حدود یک ربع توصیه می­شود.

یکی دیگر از راه حل­های رایج استفاده از کمپرس­ های خیس شده در شیر است. البته در نظر داشته باشید اگرچه این روش می­تواند به عنوان یک ضد التهاب عمل کند اما اسید لاکتیک آن می­تواند منجر به تحریک و آسیب به بافت شود.

6. لیمو، بابونه، جعفری، ماست، خیار یا سفیده تخم مرغ

این غذاها روشن کننده­های طبیعی پوست هستند و در صورت استفاده موضعی می­توانند برای کاهش قرمزی ناشی از لکه­ های ناشی از آفتاب مفید باشند. می­توان از نوع دم کرده (مثلاً با بابونه یا جعفری)، کرم یا ماسک (ماست مخلوط با خیار) استفاده کرد. لازم به ذکر است که در محصولاتی مانند لیمو، اسید موجود در آن می­تواند تحریک کننده شود، بنابراین در صورت استفاده باید آن را با آب مخلوط کنید.

7. چای بابونه

بابونه به دلیل خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی آن که رنگ پوست را شاداب و یکدست می­کند، یکی دیگر از بهترین روش­ها برای روشن کردن پوست آفتاب سوخته است. برای این کار با این گیاه دمنوشی تهیه کرده و بگذارید بماند تا خنک شود. سپس یک تکه پنبه را در آن آغشته کرده و روی پوست سوخته بکشید. این روند را یک بار در روز تکرار کنید.

8. آبلیمو

آبلیمو به دلیل خاصیت رفع رنگدانه در روشن کردن پوست آفتاب سوخته بسیار موثر است. برای مصرف آن باید آب لیمو را با یک لیوان آب مخلوط کرده و این مخلوط را به کمک یک پد پنبه­ای روی پوست سوخته بمالید. برای تاثیر پذیری این روش، باید پد آغشته به آبلیمو را حداقل سه بار در روز بر روی پوست گذاشته و این روند را منظم تکرار کنید. همیشه زمانی که قصد خروج از خانه را ندارید، این کار را انجام دهید زیرا تماس لیمو با نور خورشید می­تواند منجر به لک شدن پوست شما شود.

لیمو
لیمو

پیشگیری

مانند هر عارضه و بیماری دیگری پیشگیری بهترین درمان است. ضدآفتاب زدن را برای خود به یک عادت تبدیل کنید و ضدآفتاب را قبل از تمام فعالیت‌هایی که در فضای باز و زیرآفتاب انجام می‌شود، فراموش نکنید. از ضدآفتاب‌هایی با SPF  بالاتر استفاده کنید، چون هر چه عدد SPF بالاتر باشد، بیشتر از پوست شما در برابر آفتاب محافظت می‌کند. کرم ضدآفتاب را به طور مرتب، به ویژه حین شنا یا در صورت تعریق زیاد، تجدید کنید. از آنجایی که اشعه ماوراءبنفش از لباس می‌گذرد، بنابراین لباس سدی را در برابر آفتاب ایجاد نمی‌کند و آفتاب‌سوختگی علی‌رغم پوشیده بودن پوست باز هم اتفاق می‌افتد.

برای گرفتن مشاوره در زمینه درمان لک های آفتاب سوختگی صورت میتوانید با کارشناسان مجموعه شیرین دهقانی (shirin dehghani) تماس بگیرید تا مشاوران این کلینیک زیبایی شما را راهنمایی کنند و همچنین خدمات زیبایی رزرو کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *