روشهای تشخیص و تعمیر تهویه مطبوع

تهویه مطبوع در خانه و مبل

آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع

انسان از ابتدای خلقت خود تا به امروز همواره برای استراحت و زندگی به دنبال محیطی بوده است که هوای مطبوعی داشته و بتواند حس راحتی و آرامش منتقل کند. این کار تا قبل از پیشرفت بشر توسط آتش انجام می‌گرفت اما امروز شکل جدیدتری به خود گرفته و انواع سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی تولید شده‌اند که می‌توانند هوای محیط اطراف را به دمای ایده‌آل شما برساند. یک سیستم تهویه مطبوع باید بتواند عوامل مختلفی در ساختمان مانند درجه حرارت، رطوبت، تصفیه هوا، از بین بردن باکتری‌ها و … تنظیم کند. این سیستم‌ها بسته به معیارهای مختلفی طبقه بندی می‌شوند که یکی از دسته‌بندی های اصلی آن، بر اساس درجه حرارت است.

  • سیستم گرمایشی: سیستم‌های تهویه مطبوع گرمایشی به سیستم‌هایی گفته می‌شود که در فصل سرما، برای گرم کردن محیط منزل یا اداره از آن کمک می‌گیرند. یک سیستم گرمایشی می‌تواند بخاری، شوفاژ، پکیج دیواری،شومینه، سیستم حرارت مرکزی یا دیگ آب گرم باشد.
  • سیستم سرمایشی: همانطور که از اسم سیستم‌های تهویه مطبوع سرمایشی پیداست، وظیفه سرد کردن محیط در فصل گرما مانند تابستان را بر عهده دارند. کولرگازی، اسپلیت، کولر آبی و … از جمله مهم‌ترین سیستم‌های سرمایشی هستند.
  • سیستم دو فصلی: برخی از سیستم‌های تهویه مطبوع نسبت به سایر سیستم‌ها پیشرفته‌تر بوده و عمل گرمایش و سرمایش را به صورت همزمان انجام می‌دهند. فن کویل، چیلر یا هوا ساز که به ویسیله شیلنگ هیدرولیک یا پنوماتیک کار میکند جز سیستم‌های دو فصلی طبقه بندی می‌شوند که در فصل گرما مانند یک سسیستم سرمایشی عمل کرده و در زمستان به عنوان سیستم گرمایشی استفاده می‌شوند. این سیستم‌ها مصرف انرژی کمتری داشته و فضای کمتری هم اشغال می‌کند به همین دلیل افراد زیادی ترجیح می‌دهند در ساختمان‌های خود از آن بهره برند اما چنانچه منزل شما در یک منطقه سردسیر یا گرمسیر باشد نیازی به صرف هزینه برای سیستم دو فصلی نیست و می‌توانید از سیستم‌های ساده‌تر استفاده کنید.

تمامی این سیستم‌های تهویه مطبوع دارای وظایف یکسانی هستند که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • کنترل رطوبت محیط اطراف: معمولا در سیستم‌های تهویه مطبوع رطوبت گیری انجام می‌شود تا در داخل منزل احساس آرامش بیشتری پیدا کنید.
  • کنترل دما: مهم‌ترین وظیفه هر سیستم تهویه مطبوعی، رساندن اتاق به دمای مورد نظر شماست.
  • کنترل سرعت باد: سیستم‌های تهویه مطبوع به شما اجازه می‌دهند شدت وزش باد گرم یا سرد آن‌ها را تنظیم کنید؛ با کمک این ویژگی می‌توانید در ساعات گرم روز، شدت سیستم سرمایشی را زیاد کنید تا گردش هوای سرد در محیط بیشتر از همیشه باشد.
  • تصفیه هوا: یکی از وظایف جانبی و مفید سیستم های تهویه مطبوع، گرفتن گرد و غبار محیط و تصفیه آن است. بر روی سیستم‌های تهویه مطبوع فیلترهای نصب شده که ذرات معلق موجود در هوا را جذب کرده و تصفیه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *