تفاوت سنگ فیروزه شجری و عجمی

سنگ فیروزه برای تراش

سنگ فیروزه یک ماده معدنی مات به رنگ آبی مایل به سبز است که از فسفات هیدراته آلومینیوم و مس ایجاد می‌شود. این سنگ برای مدت زمان طولانی مورد احترام فرهنگ‌های مختلف قرار گرفته و امروزه هم طرفداران زیادی دارد. در این مقاله به بررسی انواع سنگ فیروزه و تفاوت‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزایای استفاده از سنگ‌های فیروزه

قدمت استفاده از سنگ فیروزه به هزاران سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. مصریان باستان از سنگ فیروزه برای جواهرات استفاده کرده و معمولا همراه مردگان اشراف زاده، تیکه‌ای فیروزه قرار می‌دادند. این سنگ در فرهنگ‌های باستانی ایران و بومیان امریکایی هم محبوبیت زیادی داشته و اعتقاد زیادی به خواص درمانی و معنوی آن داشتند. به طور مثال در ایران اعتقاد بر این بود که همراه داشتن سنگ فیروزه، از فرد در مقابل بلایای طبیعی محافظت می‌کند. سربازان هم برای کشته نشدن در جنگ، همیشه سنگ فیروزه همراه خواد داشتند.

انگشتر فیروزه

علاوه بر آن ایرانیان بر این عقیده بودند که اگر سنگ فیروزه تغییر رنگ پیدا کرد، این پیام را منتقل می‌کند که صاحب آن در حال مرگ یا در خطر جدی است. امروزه با پیشرفت علم و انجام آزمایشات مختلف، می‌دانیم که تغییر رنگ فیروزه دلیلی علمی داشته و به خاطر هم نشینی با مواد اسیدی، آب داغ، مواد شوینده و … است اما به طور کلی عمده مزایایی که سنگ فیروزه با خود به همراه خواهد داشت را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • انرژی‌های منفی و بد را از بین می‌برد. اگر یک سنگ فیروزه به همراه داشته باشید مانند انگشتر فیروزه و یا آن را در منزل خود قرار دهید، افکار منفی به میزان قابل توجهی کاهش خواهند یافت.
  • روحیه فرد را تقویت کرده و عشق به خود را بیدار می‌کند.
  • به غلبه بر مشکلاتی مانند افسردگی، فشار خون بالا، اعتیاد به الکل، عفونت و … کمک می‌کند.
  • حملات پانیک، خستگی مکرر و استرس روانی را درمان می‌کند.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهد کرد.
  • به عقیده برخی از فرهنگ‌ها بدبختی را از خود دور می‌کند.
  • جنبه خلاقیت فرد را تقویت می‌کند.
  • باعث تسکین سر درد، گلو درد، کلیه درد و … می‌شود.
  • به تقویت چاکراهای بدن کمک خواهد کرد.
  • سبب گردش خون بهتر می‌شود.

انواع سنگ فیروزه و تفاوت آن‌ها

سنگ فیروزه بسته به شکل ظاهری خود به دو نوع تقسیم می‌شود:

  • سنگ فیروزه عجمی: برخی از سنگ‌های فیروزه به صورت یکدست آبی بوده و هیچ طرح خاصی بر روی آن‌ها مشاهده نخواهید کرد؛ به این دسته از سنگ‌ها، سنگ فیروزه عجمی می‌گویند. سنگ فیروزه عجمی بین کشورهای عربی محبوبیت زیادی داشته و از رنگ آبی یکدست آن برای تزئین انواع جواهرات استفاده می‌کنند. این سنگ نسبت به نوع دیگر فیروزه، قیمت بالاتری داشته و شکل ظاهری آن هم خیره کننده است.
  • سنگ فیروزه شجری: برخی دیگر از سنگ‌های فیروزه، بر روی سطح خود رگه‌های تیره یا طلایی خواهند داشت که به جذابیت سنگ فیروزه می‌افزاید؛ به این دسته از سنگ‌های فیروزه سنگ فیروزه شجری می‌گویند. شجر در زبان عربی به معنای درخت است و به دلیل رگه‌های تیره روی فیروزه، این نام را به آن نسبت داده‌اند. سنگ فیروزه شجری هم جذابیت زیادی داشته و قرار گرفتن آن بر روی جواهرات، نظر هر ببینده‌ای را به سمت خود جلب می‌کند.

این دو سنگ از نظر خواص کاملا یکسان بوده و تنها شکل ظاهری آن‌ها متفاوت است. سنگ فیروزه عجمی به صورت یکدست آبی بوده و سنگ فیروزه شجری بر روی سطح خود رگه‌های طلایی یا تیره دارد. این رگه‌ها به دلیل مجاورت فیروزه با سنگ مادر آن تشکیل شده است.

فروش زیورآلات فیروزه ای

تاریخچه استفاده از زیورآلات فیروزه به مصر باستان بر می‌گردد. امپراتوری ایران باستان این سنگ را به عنوان محافظ دور گردن یا مچ قرار می‌داند. امروزه بیشتر قطعات فیروزه صیقل داده شده و سپس در قالب جواهرات قرار می‌گیرند. با توجه به محبوبیت بالای سنگ فیروزه، نمونه های تقلبی زیادی از آن در بازار وجود دارد؛ پس بهتر است خرید خود را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید تا استرسی بابت تقلبی بودن سنگ فیروزه نداشته باشید. یکی از این فروشگاه‌ها، فروشگاه کارما است که سال‌ها در این زمینه فعال بوده و سنگ‌های فیروزه با طرح‌های مختلف را در آن پیدا خواهید کرد. در بین محصولات فروشگاه ما، جواهراتی متنوعی مشاهده خواهید کرد که سلیقه همه افراد را پوشش می‌دهد. این جواهرات با بهترین سنگ فیروزه دنیا، سنگ فیروزه نیشابور تزئین شده‌اند.

, ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *